Een feest voor de oud penningmeest

Eindelijk, lang verwacht en nu “een feestje” !!

Het verdiende afscheidsfeest van onze voormalige penningmeester André Pronk!!

We hebben er even (nou ja, even?!) op moeten wachten door het hele Corona-obstakel, maar op 2 oktober 2021 was het dan eindelijk toch zover. Op de fiets (jaja) gingen bestuur, adviseur en teamleider naar André’s woonplaats Waddinxveen waar hij werd ‘overvallen’.

Alle voorzorgsmaatregelen waren getroffen: bestuurslid Liesbeth nam plaats in de bezemwagen, mocht er onverhoopt iets zou gebeuren (lekke band, zadelpijn, portemonnee leeg, etc.), dan bood Liesbeth de helpende hand.

Uiteraard was André wel een beetje op de hoogte dat er iets ging gebeuren, maar wat precies wist hij niet. En zijn verwachtingen waren hoog, denk aan opgehaald worden in een verlengde limousine met wijn en bubbels bijvoorbeeld.

Die verwachting konden wij snel bijstellen, want dat was niet ons plan. We gingen toch echt met elkaar op de trappers en dus werd de fiets uit de schuur gehaald.

Mazzeltje (voor André dan): de accu was opgeladen! En dus gingen we vol goede moed op pad. André’s vrouw Marjon was natuurlijk ook van de partij, zij heeft de afgelopen jaren ook achter de schermen André aangehoord en menig avondje alleen gezeten.

De fietsroute…

Het plan was om langs alle locaties te fietsen die in de jaren 2012 tot 2019 een rol hebben gespeeld op de route naar realisatie van het Ouderinitiatief. Want daarin heeft André een hele belangrijke rol gespeeld en dat heeft hem ook menig slapeloze nacht gekost. Het was gewoon een baan erbij, dus misschien maar goed dat hij dit niet van tevoren wist.

Op diverse plekken werd er gestopt, want niet iedereen is een ervaren of fanatiek fietser (toch Fred?! 😉)

• Eerste stop: locatie Woonpartners Midden-Holland in Waddinxveen.
    Hier zijn heel wat gesprekken gevoerd over de huur. Over het resultaat kon de penningmeester zeer tevreden zijn. Even snel een herinneringsfoto en weer verder op pad. Met een omweggetje (ook voor de organisatoren een verrassing!), want anders waren we veel te snel op onze volgende bestemming (er werd dus flink doorgefietst, maar dat gaat een stuk makkelijker met zo’n elektrisch ding!).
  • Tweede stop: Brownies&downies in Gouda.
    Daar werden we hartelijk ontvangen door Fleur en Pjotr, bewoners van ons Ouderinitiatief en beiden werkzaam bij Brownies&downies. Pjotr was voor deze speciale gelegenheid op zijn vrije dag komen werken! Dat is nog eens toewijding! En natuurlijk kregen we koffie /thee met iets lekkers geserveerd door Fleur en Pjotr. Uitstekende bediening daar bij Brownies&downies, een absolute aanrader dus! Na lekker opgewarmd te zijn en de inwendige mens te voorzien van flink wat calorieën moest er uiteraard een foto gemaakt worden en ging de trip weer verder.
  • Derde stop: het Witte Hof in Haastrecht.
    En voor een ongetraind fietser is dit toch een flink stuk zadelpijn verder. Waarom daarheen? Nou ja, gewoon – omdat het inmiddels lunchtijd was en dus moest er iets genuttigd worden. Lekker geluncht, wel allemaal even je QR-code van je vaccinatie laten zien, anders geen lunch. Er werden grapjes door de bestuursleden gemaakt over wat André allemaal nog te wachten zou staan. Voor iemand die niet alleen graag de “controle over centjes heeft” maar eigenlijk ook over hoe alle dingen lopen is dat natuurlijk wel even wennen. Je begrijpt, de pret werd alleen maar groter. Inmiddels was het wel gaan spetteren……helaas……..maar, bikkels als we allemaal zijn, de route werd toch gewoon vervolgd.
  • Vierde stop: Aannemervan Wijnen in Stolwijk.
    Even fietsen van Haastrecht naar Stolwijk dus. Ach, op Google Maps is het niet zo ver…..
    Van Wijnen heeft het gebouw gebouwd en dus moest ook hier een foto gemaakt worden.  De buurvrouw vond het verdacht, zo’n stel van die jongelui 😉 die daar aan het rondhangen waren. Ze had zich achter haar gordijn verstopt en gluurde naar wat er buiten gaande was. Toch maar even deze mevrouw gerustgesteld, dat we geen kwaad in zin hadden. Zij dacht dat we kastanjes kwamen pikken. Na het maken van een foto gingen we wederom – nog steeds op de fiets – verder op pad. En ja, het miezerde (regende!) nog steeds…….helaas……
  • Vijfde stop: het Fietscafé in Gouderak.
    Een superleuke locatie (eigenlijk gewoon in de – voormalige – woonkamer van de betreffende woning). Inmiddels was het gestopt met zachtjes regenen…….helaas……. En ook op deze locatie werd er wat gedronken, beetje opwarmen kon geen kwaad! Dit was tevens de plek waar Kevin met broer Jeffrey en Remco met vader Stef op de tandem aansloten – hoe meer zielen, hoe meer vreugd! André’s 2 neven Kevin en Remco waren de drijfveer voor André om het ouderinitiatief te realiseren. Zij wonen er inmiddels en waren in de basis ook de reden tot het initiatief voor het zelfstandig begeleid wonen. Later kwamen daar uiteraard de andere jongeren bij – en allemaal hebben ze André in hun hart gesloten en hij hen ook!

André houdt van meezingers (lekker lallen!) en Kevin en Remco ook, dus zij zorgden op de fiets voor de muzikale noot om het laatste stuk te volbrengen. Dat maakt het fietsen nog (??) gezelliger, want inmiddels regende het gewoon hard……helaas……
  • De laatste stop:  op naar de woning!
    Aan het balkon hing een prachtig spandoek met “André Bedankt!

Het ontbrak aan niets: partytenten, versiering, ballonnen, muziek – het was allemaal aanwezig. En natuurlijk ook vele bewoners, ouders en medewerkers die André op stonden te wachten. André’s dochters Natasja en Angela waren eveneens van de partij.

Nog even mee naar binnen André, want daar mag je nog 1 keer de rol van politieagent spelen, samen met Fred – net als bij de feestelijke opening van ons gebouw. Dus politiepakken aan waarbij het gezaggevende gevoel net als bij de opening gewoon weer aanwezig was. Wat zo’n politiepak al niet teweeg brengt!

Na een dankwoord kreeg André van Kevin en Remco namens alle bewoners en ouders als dank een horloge waarin de startdatum en opleveringsdatum van ons initiatief gegraveerd staan – een blijvende herinnering!

De bewoners hadden samen met de medewerkers een lied voor André gemaakt en dit werd uit volle borst gezongen (lekker meelallen!). Daarna ging het warm en koud buffet open met alle door ouders en medewerkers meegebrachte gerechten. Muziekje erbij, drankje erbij, dan komt het helemaal goed en het feest was compleet!!

Tot slot nog een bedankwoordje van André waarin hij ook terugblikte op alle ouders en adviseurs die een bijdrage hebben geleverd gedurende het traject. Ook aandacht voor ouders die veel gedaan hadden, o.a. veel geld binnen hadden gehaald, maar onderweg toch een ander pad zin ingeslagen met zoon of dochter. André geeft aan dat hij – zeer terecht – trots is op datgene wat er nu staat.

Tijdens deze feestavond waren er ook nog bewoners die André persoonlijk bedankte en hem vroegen of hij nog wel eens langs kwam, waarop natuurlijk een volmondig “ja” kwam.

De bewoners hebben André in hun hart gesloten en André de bewoners.

André bedankt voor alles wat je voor ons gedaan hebt!!!